Mateřská škola
Třídy
Včeličky
Třídní učitelka
ŠKOLNÍ ROK 2024/25
__________________________________________
ŠKOLNÍ ROK 2023/2024
Léto a velké letní prázdniny
S dětmi jsme se během teplých dnů na školní zahradě ochlazovali stříkáním vody nebo jsme si zašli na kopečkovou zmrzlinu do místní cukrárny. Pro všechny děti byla připravena papírová taška s překvapením, které si odnesly domů. Učili jsme se, jak se chovat, když jsou venku horké letní dny a čemu je důležité věnovat pozornost. A abychom dodržovali pitný režim vyrobili jsme si meduňkový sirup z meduňky ze školní zahrady.
Týden plných zážitků
I ve školce jsme oslavili Den dětí krásnými aktivitami. Zúčastnili jsme se cvičení se Sokolem, kde za překonání překážek děti dostaly medaili. Malovali jsme křídami, vše, co nás napadlo. Přijela za námi Roztančená školka, při které jsme se pořádně zapotili a naučili se taneční sestavy ke známým písním. Poslední den děti navštívily místní hasiče. Podívaly se do hasičského auta, dozvěděly se důležité informace a zkusily i šplíchat hasičskou hadicí. Děti měly z celého týdne velkou radost.
Výlet za piráty
Celá školka se vypravila do Hodonína na pirátskou plavbu lodí. Děti s pirátským kapitánem hledaly poklad a překonávaly různé překážky. V truhle na děti čekaly diamanty a zlaté peníze. Výlet lodí se vydařil a vyšlo nám i krásné počasí.
Rodina
Ve třídě jsme také oslavili Filipojakubskou noc, kdy děti přišly v převlecích a vyzkoušely si pokusy s octem, jedlou sodou, čajovou svíčkou a vodou. Děti se učily uvědomit si rodinné vztahy – maminka, tatínek, prarodiče, ale i teta, strýc, bratranec a sestřenice. Učily se pojmenovat místnosti u nich doma, ve kterých se každodenně pohybují. Vytvořili jsme si srdce a připomněli si, že i v MŠ jsme jedna velká rodina.
Sluneční soustava
Děti si během tohoto tématu mohly přinést knížky, encyklopedie nebo časopisy týkající se vesmíru, planety Země nebo sluneční soustavy. Každý den jsme četly příběhy či informace z knih právě od dětí. Vytvořili jsme si svůj vlastní vesmír a raketu, kterou tam kosmonauti mohou doletět. Za pomocí magnetické stavebnice a molitanových kostech si děti postavily svoje raketoplány a Mars Rovery. Také jsme oslavili společně na školní zahradě Den Země, kdy každý přiložil ruku k dílu a seskládal naši planetu.
Pravěk a dinosauři
V rámci pravěku si děti vyzkoušely práci archeologů na pískovišti na ŠZ, kde hledaly různé předměty. Vytvořily si z plastelíny věci, které toto období vyznačují a rozvíjeli jsme tím jemnou motoriku a fantazii dětí. Děti se nevzdělávají jen uvnitř třídy, ale venku si vyzkoušely obkreslování stínů dinosaurů a zjistily tak, jak funguje světlo a tma. Během toho jsme stihli i pomoct při úklidu Syrovic před mateřskou školou a na školní zahradě.
Jaro kolem nás
V měsíci březnu jsme jeli do divadla Radost na představení „O kůzlátkách a vlkovi, aneb když jde kůzle otevřít“. Pohádka byla humorná a vtipná, zazněly zde písničky a děti byly z programu nadšené. Čekala nás jarní procházka k rybníku spojená s vynášením Moreny. Na zahrádce jsme si prošli Stezku Jinakosti. Stezka nám ukázala, že můžou být mezi námi děti, které mají nějaký handicap. Přiblížili jsme si světový den Downova syndromu.
Ten dělá to a ten zase tohle…
Během zjišťování informací o profesích jsme navštívili i místní knihovnu, kde se děti dozvěděly, jak správně s knihami zacházet nebo jak funguje systém půjčování knih v knihovně. Děti si vyzkoušely profesi kadeřnice, kdy stříhaly „vlasy“ z krepového papíru, upekli si koláč z víček podle barevnosti a pojmenovali jsme si náplně, které do koláčů patří. Děti se také svěřily, čím by chtěly být v dospělosti. Někdo chce být popelářem, zubařkou, baletkou, učitelkou nebo astronautem. Také jsme si zajeli do divadla Radost na divadelní představení „O kůzlátkách a vlkovi“, kde se děti podívaly na herecké povolání. V rámci projektu „Celé Česko čte dětem“ nám přišla jedna hodná babička přečíst pohádku. Jedná se o propojení dvou generací, vzájemnou úctu a komunikaci.
Co skrývá moje tělo?
Toto téma pro nás bylo zatím nejzajímavějším ze všech probíraných v tomto školním roce. Učili jsme se o lidské kostře, vnitřních orgánech, pohlavních orgánech a vývoje od dítěte až po starého člověka. K dispozici jsme měli kostru v životní velikosti, ukázky rentgenu, figurínu s vyjímatelnými vnitřními orgány nebo magnetické obrázky. Děti zjišťovaly, jaké kosti má kostra a zároveň jsme si to ukazovali i na nás samotných. Vyráběly si oko, lepily kostru nebo obtahovaly jedním tahem ruku v nadživotní velikosti.
Masopust
Začátkem tohoto tematického celku nás čekaly jarní prázdniny. Po prázdninách, jsme se ale opět dostali do školního režimu a hned jsme se naučili znaky masopustu. Zahráli si pohybovou hru „Masopust“ nebo jsme rozvíjeli jemnou motoriku a rychlost při namotávání provázku. Každý, kdo chtěl mohl si vyrobit svůj masopustní koláč, který si „nazdobil podle chuti“ a vystřihl si ho. Na školní zahradě byla pro děti připravená masopustní stezka, u které plnily zábavnou formou úkoly k rozvoji logického myšlení, hrubé motoriky nebo jemné motoriky.
Zimní období a vše kolem něj
V lednu jsme se s dětmi učili znaky zimy, jaké oblečení nosíme, když mrzne nebo jaké počasí může v zimě nastat. Během toho jsme soutěžili v rychlosti v oblékání zimního oblečení, vyzkoušeli si pokus se silným větrem nebo vytvořili krmítko pro ptáčky. Hned na začátku měsíce jsme se vydali celá školka společně na Tři krále do kostela, kde jsme zpívali koledy a vhodili černouškovi minci. Kromě návštěvy Vida centra jsme zašli i za místními myslivci, kam děti do krmelce přinesly potravu pro zvířátka. Jelikož se nás týká zápis do 1. třídy šli jsme se podívat do základní školy, jak vypadá vyučování, a co nás ve škole vlastně čeká. Koncem ledna nás také na třídě čekal karneval. Děti přišly v krásných maskách, přišla k nám Elsa, Locika, ale i Mário, netopýr nebo Spiderman.
VIDA centrum
Zavítali jsme na návštěvu do brněnského VIDA centra, kde byl pro nás připraven program „Když kámen promluví“. Děti se dozvěděly informace o minerálech, zkusily si zahrát dřívky na různé druhy kamenů a domů si mohl každý odnést svůj kamínek. Prošli jsme si prostory celého areálu a vyzkoušeli zajímavé věci. Na závěr nás čekala pohádka Oskar a 3D bratři.
Adventní čas a přípravy na Vánoce
S dětmi jsme se připravovali, stejně jako všichni ostatní, na adventní období, kdy nás čekala nová výzdoba ve třídě, roznášení „barborky“ po vsi, návštěva Mikuláše s čerty a anděli nebo rozbalování adventního kalendáře. Na školní zahradě pro nás paní učitelka Nikolka připravila Mikulášskou stezku. Děti si za pomocí rodičů vyrobily vánoční výrobky při společném vánočním posezení. K Vánocům patří i cukroví, a proto jsme si upekli linecké, které jsme naplnili a poté děti slepovaly dohromady. Během prosince nás navštívil kouzelník Katonas a společně se školou jsme se byli podívat na divadelním představení v místní sokolovně. Všichni společně jsme se zapojili do hry „Cesta do Betléma“, kdy děti doma s rodiči plnily úkoly a my jsme si je poté v šatně vystavili nebo jsme si o nich povídali. Děti plnění úkolů velmi bavilo a každý den čekaly na nový. Ve třídě nás navštívil i Ježíšek, kdy si každý pod stromečkem našel svůj dáreček a mohl si ho odnést domů.
Všem přejeme krásné a pohodové Vánoce a šťastný nový rok.
„Bacily kolem nás“
V podzimním období jsou bacily všude kolem nás. Proto jsme se to s dětmi snažili pojmout naučnou výchovou – dodržováním správné hygieny a příjmem dostatečných množství vitamínů, které jsou pro naše těla důležité. Děti si zkusily i pokus, který se nám krásně vydařil.
Projektový týden sv. Martin
Celým týdnem nás provázely aktivity spojené se sv. Martinem. Připravily jsme si společně svatomartinské rohlíčky, které se nám velmi vydařily. Děti se mohly podívat, jak vypadá koňský chomout, dozvěděly se legendu o sv. Martinovi. Ukázali jsme si, jak vypadá svatomartinská hostina i jak se dříve dralo peří.
Stezka skřítka Podzimníčka
Dopolední vycházkou jsme prošli krásně připravenou stezkou skřítka Podzimníčka. Splněním úkolů a někdy i záhadných hádanek, jsme pohohli uspat broučky a nachystat přírodu na zimu.
Na konci celé stezky byl pro nás připravený poklad v podobě sladké odměny.
Technické muzeum v Brně
S dětmi jsme se vydali do Technického muzea v Brně na loutkovou pohádku Dobrodružství Šroubka a Matičky. Děti se dozvěděly, jak takový šroubek a matička vznikají nebo co se s nimi může ve vodě. Poté jsme měli ještě krátký výklad toho, jak fungovalo a vypadalo dříve – pražírna kávy, obchod s módou, u zubaře.
Uspávaní broučků
Společně s rodiči jsme strávili odpoledne na školní zahradě. Děti měly možnost vyrobit si za pomoci rodičů podzimní dekoraci – origami lišku, ježka z listů, koláž ze sušených květin nebo živý obraz z podzimních plodin. I přesto, že nám celý den pršelo, děti si zvládly opéct buřty a projít stezku s lucernami. Upršenou atmosféru jsme si zpříjemnili zpěvem a na konci si každý zúčastněný vybral svítivou odměnu. Děkujeme rodičům, kteří se nenechali odradit a přišli s dětmi i přes nepřízeň počasí!
Vzdělávací program Liška
V podzimním období do školky zavítala vzdělávací agentura s programem „Liška“. Děti se zde dozvěděly spoustu nových informacích o lišce jménem Coco, která je ochočená a zvyklá na prostředí mezi lidmi. Coco se předvedla v celé své kráse a děti se přiučily novým věcem ohledně tohoto druhu zvířete.
Podzim u včeliček – ovoce a zelenina, podzim mezi námi
Během tematického celku děti splnily velký úkol (bez připomínky rodičům) a přinesly si různé druhy ovoce a zeleniny. Následně proběhla ochutnávka a rozvíjeli jsme u dětí smysly – chuť, zrak, hmat, čich. Některá jablka jsme namáčeli do čokolády a vytvořili jsme si tak zdravější variantu mlsání. Přijel za námi do školky i preventivní program na zaměření základů zdravého a pravidelného stravování – „Jak se Zdravík skamarádil s Jedlíkem“. Na školní zahradě jsme prošli stezku ježka Ondráška, posbírali kaštany se kterými pracujeme nejen ve třídě, ale i venku. Při pobytu venku si děti také vytvořily koláž z listů, kytiček a trávy.
Podzimní olympiáda „Se Sokolem do života“
Každoročně začínáme školní rok pohybovou olympiádou se Sokolem, kdy děti rozvíjí své dovednosti a schopnosti. Jedná se o dlouhodobý projekt zařazený do naší MŠ.
Čtení s Kašpárkem
Během tohoto školního roku nás několikrát navštíví Kašpárek, se kterým si děti přečtou různé pohádkové příběhy. Tento projekt vznikl ve spolupráci s Památníkem písemnictví v Rajhradě a v rámci projektu „Celé Česko čte dětem“.
Nový školní rok 2023/24
V rámci projektu „Malý zahradník“ rozvíjíme s dětmi povědomost o environmentální výchově a učíme se nejen uvnitř třídy. Děti se starají na školní zahradě o vyvýšené záhony a odnáší si malé sazeničky i domů.
************************************************************
ŠKOLNÍ ROK 2022/23
************************************************************
Takto si s dětmi užíváme zimní měsíce
Listopad
https://mssyrovice-vcelicky.rajce.idnes.cz/Listopad/
Prosinec
https://mssyrovice-vcelicky.rajce.idnes.cz/Prosinec/
Leden
https://mssyrovice-vcelicky.rajce.idnes.cz/Leden/
Únor
https://mssyrovice-vcelicky.rajce.idnes.cz/Unor/
Roznášení Barborky, Mikuláš, Dílničky a jiné radosti vánočního času…
https://mssyrovice-vcelicky.rajce.idnes.cz/Prosinec/
Projekt pospolu u stolu – vlastní tvoření pomazánky a kočičí divadlo
https://mssyrovice-vcelicky.rajce.idnes.cz/Listopad/
Podzimní akce na školní zahradě – Uspávání broučků
https://mssyrovice-vcelicky.rajce.idnes.cz/Uspavani_broucku/
Jak u nás probíhal říjen
https://mssyrovice-vcelicky.rajce.idnes.cz/Rijen/
Cvičíme se sokolem
https://mssyrovice-vcelicky.rajce.idnes.cz/Cviceni_se_Sokolem/
Seznamování se se školkou…
https://mssyrovice-vcelicky.rajce.idnes.cz/Zari/
Režim dne
Provoz třídy 7:30 h – 16:00h
6:30h – 7:30h scházení dětí ve třídě Mravenečků
7:30h – 8:45h řízené činnosti, spontánní učení, jazykové chvilky, pohybové a smyslové hry,
tvůrčí realizace nápadů dětí, hudební a dramatické činnosti, individuální
činnosti zaměřené na psychomotorický, kognitivní, osobnostní, sociální a morální
rozvoj, na rozvoj řeči a upevňování správné výslovnosti, relaxační cvičení,
skupinové a individuální činnosti. Děti se scházejí do 8:15h
(potom se uzamykají venkovní branky), pozdější příchod si domluvte
s paní učitelkou na třídě
8:45h – 9:30h hygiena, ranní svačinka, komunikační kruh
9:30h – 9:45h příprava na pobyt venku
9:45h – 11:45h zpravidla pobyt venku
11:45 – 12:15h hygiena, oběd
12:15h – 12:30h odchod dětí z MŠ po obědě.
12:15h – 12:30h hygiena, příprava na odpočinek
12:30h – 14:00h četba a poslech pohádek, odpočinek,
náhradní aktivity pro nespavé děti
14:00h – 14:45h hygiena, svačina
14:45h – 16:00h odpolední zájmové činnosti v centrech aktivit, hry, v případě vhodného
počasí pobyt na školní zahradě
16:00h přechod dětí do třídy Mravenečků
16:00h – 16:30h provoz zajišťuje třída Mravenečků
Denní režim je flexibilní a reaguje plně na potřeby dětí, je dodržována životospráva s důrazem na pitný režim. Zároveň je přizpůsobitelný v případě výletů, exkurzí, divadelních představení a dalších akcí ve školce pořádaných pro děti.